Ο Παρθενικός Πλους της Φρεγάτας ΚΙΜΩΝ
Στις 15:30 ώρα Ελλάδας, την Πέμπτη 22/05, στο λιμάνι του Λοριάν, έδεσε η φρεγάτα ΚΙΜΩΝ, η πρώτη ψηφιακή φρεγάτα του ελληνικού στόλου. Η ιστορική αυτή στιγμή ακολούθησε τον πρώτο σχεδόν 24ωρο πλου της φρεγάτας, κατά τον οποίο πραγματοποιήθηκαν εκτενείς δοκιμές σε μια σειρά συστημάτων που σχετίζονται με τις μηχανές και την πλοήγηση της FDI.
Ο ΚΙΜΩΝ, ένα πλοίο με εγγενείς καινοτομίες, έβαλε μπροστά τις μηχανές του και πραγματοποίησε τις πρώτες του πειραματικές πλεύσεις. Ειδικότερα, το πρωί της Τετάρτης, το πλοίο εξέπεμψε σήμα για πρώτη φορά, το οποίο καταγράφηκε από τις πλατφόρμες εντοπισμού σκαφών και θαλάσσιας κυκλοφορίας στο διαδίκτυο.
Μια ομάδα από εξειδικευμένα στελέχη της κατασκευάστριας εταιρείας, μαζί με αξιωματικούς του πολεμικού ναυτικού, παρακολουθούσαν με προσοχή κάθε λεπτομέρεια αυτού του πλου. Η παρακολούθηση περιλάμβανε τον μηχανολογικό έλεγχο, τις άξονες μετάδοσης και τα συστήματα πλοήγησης, καθώς η φρεγάτα ΚΙΜΩΝ τυπικά ανήκει στην κατασκευάστρια εταιρεία και όχι στο πολεμικό ναυτικό. Μέσα στο πλοίο βρίσκονταν αξιωματικοί του ναυτικού, συμπεριλαμβανομένων του κυβερνήτη, του Υπαρχου και των Μηχανικών της φρεγάτας.
Ακολουθώντας την καθέλκυση της τρίτης φρεγάτας με το όνομα ΦΟΡΜΙΩΝ, η περίοδος των θαλάσσιων δοκιμών πρόκειται να αρχίσει. Αυτές οι δοκιμές θα διεξαχθούν σε ανοιχτές θάλασσες, όπου θα αξιολογηθούν οι επιδόσεις του πλοίου υπό διάφορες συνθήκες. Αν και οι δοκιμές θα γίνουν υπό την επίβλεψη της κατασκευάστριας εταιρείας, οι αξιωματικοί του πολεμικού ναυτικού θα προσθέσουν τη δική τους οπτική στην αξιολόγηση.
Τα Sea Trials της φρεγάτας ΚΙΜΩΝ αναμένεται να ολοκληρωθούν το φθινόπωρο, όταν το πλοίο θα εισέλθει για τελευταία φορά στην κλίνη του ναυπηγείου για το τελικό φινίρισμα, προτού παραδοθεί στο ελληνικό πολεμικό ναυτικό.
Στρατηγική Αξιολόγηση και Δοκιμές
Στρατιωτικές πηγές υπογραμμίζουν ότι ο “μπούσουλας” της επιτυχίας για τη φρεγάτα ΚΙΜΩΝ είναι η προσεκτική εφαρμογή όλων των παρατηρήσεων που προκύπτουν από τις θαλάσσιες δοκιμές της γαλλικής φρεγάτας Amiral Ronarc’h. Από τα αποτελέσματα των δοκιμών της πρώτης Belharra, έχει διαπιστωθεί ότι όλων τα συστήματα του πλοίου λειτουργούν άψογα, με ιδιαίτερα θετικά σχόλια για τη συμπεριφορά του σκαριού υπό αντίξοες καιρικές συνθήκες. Η stealth σχεδίαση και η μοναδική πλώρη του πλοίου, που αντλεί έμπνευση από την ελληνική ναυτική παράδοση, συμβάλλουν στην επιτυχία αυτή.
Ωστόσο, το πολεμικό ναυτικό απαιτεί περισσότερα από μια απλή αξιολόγηση. Η απαιτούμενη διαδικασία αναλύει το σύνολο των επιχειρησιακών δοκιμών που θα γίνουν κατά την παραμονή του πλοίου στο Ναύσταθμο της Σαλαμίνας. Ήδη, αναλύοντας τις δυνατότητες της Belharra, αυτό το πλοίο θεωρείται ένα από τα πιο προηγμένα της κατηγορίας του.
Αναμένοντας την παραλαβή της φρεγάτας ΚΙΜΩΝ το 2025, το πολεμικό ναυτικό ψάχνει την απόκτηση και τέταρτης γαλλικής φρεγάτας. Οι φρεγάτες ΝΕΑΡΧΟΣ και ΦΟΡΜΙΩΝ αναμένεται να αποκτήσουν ελληνική σημαία το 2026, με την τελευταία να καθίσταται ορατή στο νερό κατά την τελετή της 4ης Ιουνίου, παρόντων και της πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας του υπουργείου Εθνικής Άμυνας.
Η ανάγκη ενίσχυσης του στόλου με νέα πλοία είναι επιτακτική, όπως αποδεικνύεται από τις χρονοβόρες διαδικασίες κατασκευής τους. Η φρεγάτα ΚΙΜΩΝ ξεκίνησε να κατασκευάζεται τον Δεκέμβριο του 2021 και, δύο χρόνια αργότερα, το πλοίο λανσαρίστηκε στο νερό. Η λειτουργία των μηχανών του πραγματοποιήθηκε έπειτα από ακόμα δύο χρόνια, υπογραμμίζοντας τη μακρά διαδικασία που απαιτείται για την ανάπτυξη σύγχρονων ναυτικών μονάδων.